gedragscode

GEDRAGSCODE ONDERWIJZEND PERSONEEL STICHTING 3 PRIMAIR

De school hanteert een gedragscode ten aanzien van het (onderwijzend) personeel.

Karakter openbaar onderwijs:

• De school is toegankelijk voor alle kinderen. Bij ons op school worden verschillen geaccepteerd en gerespecteerd.
  • Bij ons op school respecteren we ieders geloof of levensovertuiging passend binnen de democratische rechtsstaat.
  • Bij ons op school heerst een veilig schoolklimaat.

Veilig klimaat:

• Leerlingen, docenten, onderwijsondersteunend personeel, directie en ouders gaan respectvol met elkaar om: zij doen elkaar geen pijn, hinderen elkaar niet en berokkenen elkaar geen schade.
  • Niemand doet iets wat een ander stoort, raakt de ander niet aan als deze dat niet prettig vindt.
  • Gelijke gevallen worden gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, (seksuele)geaardheid of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
  • Op school wordt geen geweld gebruikt, niet gepest en er worden geen bijnamen gegeven. Er wordt niet geroddeld en gescholden, er worden geen spullen afgepakt en vernield. Ook wordt niet met geweld gedreigd en vindt geen afpersing plaats. Er wordt niet mishandeld en geen seksueel geweld gebruikt.
  • Op school wordt iedereen met zijn eigen naam aangesproken.
  • Iedereen zorgt dat de school er gezellig en ordelijk uitziet. Vanzelfsprekend heeft het personeel daarbij een voorbeeldfunctie. Personeelsleden wijzen de kinderen, indien nodig, op de schoolspecifieke gedragsregels.
  • Iedereen gaat zorgvuldig om met het eigendom van een ander. Met zorgvuldig wordt bedoeld: het niet met opzet misbruiken van het geleende eigendom, zodat het eigendom ongeschonden teruggegeven kan worden.
  • Het is niet toegestaan de (ICT-)apparatuur binnen de school te gebruiken voor opslag, opvragen en verspreiden van racistisch, discriminerend en seksueel getint materiaal.
  • Personeel en leerlingen dragen kleding die voor anderen niet aanstootgevend is.

Persoonlijke contacten tussen leerkrachten/assistent(en) en leerling:

• Directie, leerkrachten en onderwijsondersteunend personeel proberen zoveel mogelijk te vermijden met één leerling achter te blijven. De leerkracht zorgt ervoor dat hij/zij zichtbaar is voor anderen.
  • Kinderen worden in principe niet bij de leerkracht thuis uitgenodigd. Wel kan een groepje leerlingen op bezoek komen na overleg met en toestemming van de ouders. De directeur wordt hierover geïnformeerd.
  • Directie, leerkrachten en onderwijsondersteunend personeel geven aan en accepteren van leerlingen geen dure persoonlijke cadeaus.

Schoolgebonden activiteiten

• Tijdens buitenschoolse activiteiten gelden dezelfde regels als in de schoolsituatie.
  • Mannen en vrouwen, jongens en meisjes slapen gescheiden van elkaar tijdens een kamp of werkweek.
  • Het gedrag van leerkrachten vormt geen bedreiging of probleem voor de leerlingen.
  • Het toezicht in douches en kleedruimtes wordt, indien mogelijk, verricht door leerkrachten van hetzelfde geslacht als de betreffende leerlingen. Is dit niet mogelijk, dan klopt de leerkracht duidelijk voordat hij of zij de douche- of kleedruimte betreedt.

Bewegingsonderwijs

• Het toezicht in douches en kleedruimtes wordt, indien mogelijk, gedaan door leerkrachten van hetzelfde geslacht als de betreffende leerlingen. Indien dat niet mogelijk is wordt er door de leerkracht eerst duidelijk geklopt voordat de kleed- of doucheruimte wordt betreden.
  • Leerlingen vanaf groep 5 worden geacht zich zelfstandig aan- en uit te kunnen kleden. Bij jonge kinderen wordt incidenteel hulp verleend bij het aan- en uitkleden.
  • Jongens en meisjes douchen gescheiden van elkaar.
  • In de lessen wordt rekening gehouden met het zich op een bepaalde leeftijd ontwikkelend schaamtegevoel bij kinderen.
  • Tijdens oefeningen kan de leerkracht functionele hulp verlenen zodanig dat de oefening juist en zonder gevaar wordt uitgevoerd. Lichamelijk contact mag nooit leiden tot ongewenste aanrakingen.
  • Er wordt altijd voorzichtig gewerkt en gevaarlijk gedrag wordt gemeden: loshangende kledingstukken en moeilijk verwijderbare sieraden worden vastgemaakt of vastgeplakt, andere sieraden worden verwijderd en lang haar wordt bij elkaar gebonden, zodat er geen gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.

Geweld

• Verbaal geweld is niet toegestaan; er mag niet worden gescholden en er mag geen onbehoorlijke taal worden gebruikt.
  • Non-verbaal geweld is niet toegestaan: er mogen bijvoorbeeld geen gewelddadige en/ of dreigende gebaren worden gemaakt en dreigbrieven en afpersing zijn niet toegestaan.

Wapens, roken, alcohol, drugs

We gaan er van uit dat in onze basisscholen problemen met wapens, roken, alcohol en drugs geen rol zullen spelen. Toch willen we onderstaande gedragsregels pro-actief vaststellen.

• In het schoolgebouw wordt niet gerookt. Roken is eventueel toegestaan op een door de directeur van de school aangewezen plek op het schoolterrein of in het schoolgebouw.
  • Het gebruik van alcohol of het bij zich hebben van alcoholhoudende dranken is op school niet toegestaan. De directeur kan ouders, personeel en leerlingen van 16 jaar en ouder toestemming geven alcohol te gebruiken tijdens bijeenkomsten.
  • Het onder invloed zijn, in bezit hebben of verhandelen van cannabis, XTC, cocaïne of andere niet met name te noemen drugs is op school niet toegestaan.
  • Het gebruik van welk voorwerp dan ook als wapen is verboden en het meenemen naar school of het op school in bezit hebben van voorwerpen die als wapen kunnen worden gebruikt, is niet toegestaan.